söndag 9 september 2012

Förutfattade meningar

Vi är fulla av dem! De allra flesta har tillfällen när vi, utifrån några få ord, bildar oss en uppfattning, en tro, ett scenario. Sällan överensstämmande med verkligheten, oftahelt fel. Inte sällan med ett försvar inför sin reaktion, sitt ställningstagande.

Som min vän P som igår skulle på kärleksfest. Nu kan jag i detta skryta över min egen vackra tanke: oj så varmt och mysigt det lät. Men många visade sig tro attdet handlade om någonslags sexparty. Att det var porriga inslag i festen och kanske det säger lite om den som ägde tankens drömmar;) lite lustigt eller olustigt är det, att en kärleksfest i folks ögon inte är bara något vackert och varmt med folk man verkligen tycker om.

Eller som idag, när jag skjutsar mannen till jobbet hos bonden, för att han var på fest igår. Alla kloka människor låterbli att köra bil dagen efter. Har man arbetshelg så låter de flesta kloka bli att festa alls. Här utgår ett antal från att min nya är en misskötsam suput när det i skälva verket handlar om att han åter igen går ut på sin lediga helg och jobbar, för att han är en av få som faktiskt kan laga detta. Bonden visste om festen, visste att han kunde bli sen men hellre det än vänta till måndag för tänk om regnet kommer? En stor del av skörden kan faktiskt bli förstörd! Det är ju inte så att det är billigt att få hem en mekaniker en söndag direkt och med det tar jag bort nästa förutfattade mening: nej, han arbetar inte svart! Han får övertidsersättning från sitt företag som är otroligt tacksamma för att han ställer upp som han gör.

Kärleksfester som kan vara sexpartyn, i ke kördugliga pojkvänner som nog är på fyllan och dessutom jobbar svart är bara ett par av exemplen på förutfattade meningar. Jag har mina egna där jag fått tänka till och tänka om. Vilka har du???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar