fredag 17 augusti 2012

Att välja sina krig

Min vän A smsade igår. Vi gör ofta så till varann när vi har nån fundering som kanske retar oss men vi tänker - är det rätt att reta sig?

Iallafall: Hennes nya kärlek är relativt nyseparerad. Jag vet inte riktigt, men jag tror att de hade bott åtskilda i ett halvår men jag har också förstått att kvinnan hade hoppats att han skulle ångra sig och komma tillbaka. Medan han verkligen var helt färdig. Gott så, finns ingen tidsgrns för hur länge man ska ha varit ensam, finns ingen regel hur relationen till exet måste vara.

MEN, nu sen min vän A kommit in i bilden har kvinnan börjat krångla en smula. Hon får underhåll och barnbidrag.för barnen - han arbetar så att varannan veckas boende inte är möjligt. Och ändå är det han som får köpa allt möjligt till barnen för hon "har inte råd".

Ska jag reagera på det, frågade A

Och så här tycker jag, vilket jag smsade (och sen smsades om annat med:) :)

Det är deras barn. Han är pappan alla dagar. Om han vill köpa det hon frågar honom om, så är det hans sak. Oavsett hur mycket han betalar.

Jag förväntar mig detsamma när det gäller mina barn. Jag köper det jag vill till dem. Jag frågar ingen om lov och tar ingen hänsyn till om det retar en ny kärlek. Mina barn, mina val.

Självklart: Bor man ihop, har gemensam konstnader, så får det inte gå ut över de gemensamma utgifterna. Jag kan ju inte strunta i min del av hyran för att ett av barnen behöver en ny cykel. Men av de pengar som inte är gemensamma - gemensam ekonomi kommer jag aldrig ha med någon - så gör jag vad jag vill.

Det kändes som att mitt svar kändes bra för A med.

Självklart retar man sig på ett ex som inte har vett att acceptera att livet gått vidare. Och man behöver aldrig nånsin känna att man ska bli vänner med henne/honom. Man har rätt att fräsa ifrån om hon börjar ringa på nätterna för att hon vill diskutera något. Man har rätt att fräsa ifrån om det är hennes bil han lagar men aldrig har tid att hjälpa dig med din. Att han lagar hennes bil OCH din bil, är ok som jag ser det. HAn värnar ju om sina barns trafiksäkerhet på så vis!

Jag tror det är klokt att välja sina krig helt enkelt. Det mesta är inte ens värt att kriga om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar