onsdag 15 augusti 2012

Bitterhet

Något som gör en människa riktigt ful är bitterhet. Svartsjuka likaså, men bitterhet är mer skrämmande. När man inte kan låtabli att stickas. Dra upp gamla saker om och om igen. När man måste ödsla sin egen energi i förhoppning att göra någon ledsen.

Allt vi gör innebär val. Vi väljer att göra, vi väljer att avstå. Någon klok har sagt: om du inte har något snällt att säga så var tyst. Ibland är det omöjligt, ibland måste man för att det är nog. Det är ändå ett val och det som sägs är ändå inte vackert.

Men att medvetet säga saker som ingen frågat efter, för att såra, göra ont. Det skrämmer mig.

Jag tror på godheten. Jag tror på att snällast vinner. Jag tror på att det goda jag gör andra blir ringar på vattnet och sprider sig. Jag tror på kärleken som kraft. Den stora vida kärleken som omsluter alla som tar emot den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar