tisdag 1 maj 2012

Det här med jobb

Fick en fråga här om dagen, och det är något jag själv också funderat en del kring så jag tänkte skriva lite om det... Det här med jobb och utbildning, hos ens tilltänkta. Hur viktigt är det?

Jag är en hyfsat smart brud, läst en del poäng, skapligt jobb, skaplig lön. Kan byta jobb rätt lätt om jag skulle vilja. Det har jag förstått att inte många kan som inte har utbildning.

Så... hur funkar man då ihop, som relativt eller verkligen högutbildad, med en som är vanlig arbetare, kanske helt utan utbildning. Sitter "smartheten" i antalet högskolepoäng?

Svaret är NEJ! Utbildning och bildning är inte samma sak, man kan inte ha med i CVt utbildningsstatus som ett tecken på hur smart man är. Förutsättningarna kanske ökar men det ger ingen som helst garanti så det MÅSTE man minnas!!

Ett sätt att kolla hur smart nån är är att spela Trivial Persuit. Jag gör det inte. Jag suger på TP, om det inte är mina områden. Jag är alltså INTE allmänbildad. Så för mig att kolla hur smart nån är via TP vore att sätta mig själv i väldigt dålig dager. Å jag är ju inte dum på riktigt;) Inget TP alltså!

Det är inte bara att kunna en massa inlästa saker som är "smarthet". Att veta hur man byter en vattenkran, borrar upp en tung lampa så den sitter kvar i taket, lagar en husgrund, dränerar en fuktskada, renoverar ett badrum - detta är också något som kräver en viss smarthet. Att vara händig är också en typ av intelligens. Men man läser sig inte till handlaget.

Så mitt råd är: Känn efter när ni pratar, DÅ får man veta om personens intelligens. Och kanske ännu mer, man märker personens emotionella intelligens och den är banne mig viktigare.

Skit i vad h*n jobbar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar