fredag 4 maj 2012

Fler referensramar

Att man sett samma barnprogram som barn, kan alltså vara en bra referensram för om man kan tänktas passa ihop. 

Idag fick jag tips om en till! Smågodiset som barn!!

När jag var liten så stod man på knä på en liten hylla, förmodligen avsedd för tanterna att ställa handväskan på när de handlade, och hängde in i kioskluckan där en tant eller tjej - jag minns inte en enda man faktiskt!! - som tålmodligt räknade och la i en väldigt liten papperspåse, senare en liten strut som "förr i tiden". Har man börjat med pappersstrut och minns ettöres kola, då är man äldre än mig! Minns man femöres och små papperspåsar, då är vi troligen rätt jämngamla. Likaså om man varit med att dela en 33 cl Sockerdricka på både två och tre och det var höjden av LYX när man fick en egen....

Tillbaka till godiskiosken:

Man stod där på knä, halvt inklämd i kioskluckan och pekade "en sån å en sån, vad kostar såna?, räcker det till en sån med? Hur mycket har jag kvar nu?".

Man handlade för en eller två (1 eller 2) (EN eller TVÅ) kronor och fick en lagom liten påse, bara på lördagar.

Minns man sitt godis från barndomen på annat sätt, då är det tveksamt att vi kan matcha varandra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar