måndag 28 maj 2012

Tredagarsregeln

Idag kom jag av en orsak att tänka på Tredagarsregeln. Det var en grej jag kom på när jag var i ett... smula stormigt och ostadigt förhållande kan man säga. Tillsist blev det så att jag reagerade lite snabbt på även småsaker och sånt som efter en stund verkade rätt obetydligt ändå, och jag tänkte för mig själv att om jag bara lugnade mig en smula så kanske förhållandet också skulle lugna sig.

Jag bestämde att om något retade mig, så fick jag vänta i 3 dagar med att säga något om det. Gissa hur många saker som kändes betydelsefulla att ta upp efter 3 dagar? Inga! Inte en enda gång så fanns det orsak att ta upp något. I regel visade det sig rent av att jag missuppfattat totalt och ibland så kom en förklaring spontant från mannen.

När sedan goda vänner haft problem i relationer av olika slag - detta funkar såklart inte bara i en parrelation!! - så har jag tipsat som denna regel- vänta i 3 dagar och är det fortfarande en grej, så ta upp det. Efter så lång tid är det säkert lättare att ta upp det på ett lugnt sätt dessutom.

Det är länge sen jag hade den typen av temperament att jag snappade av vid minsta lilla men jag har blivit lite väl rak med åren. Jag står inte och undrar, jag frågar direkt. På gott och på ont. Nu ska jag börja köra lite tredagarsregel på det hela. Mindre rakt kanske men det kanske får mig att mjukna en smula.

Det skadar aldrig att bättra på sitt Karma:)

2 kommentarer:

  1. Åh den ska jag komma i håg.
    kan man behöva i bland i synnerhet när man har halv hetsigt humör som jag.
    kram på dig! // Lena

    SvaraRadera
  2. En jättebra regel faktiskt, men ska inte överbrukas;)

    SvaraRadera